Trudne początki | ||
Pierwszy rok pracy | ||
Rozwój bazy i społeczności | ||
Pierwsza studniówka i matura | ||
Dalsze lata | Nadanie imienia K. Holteia | |
Sukcesy | X urodziny Liceum | Wręczenie sztandaru |
Rozwój bazy i społeczności
Rok szkolny 93/94 środowisko szkolne wraz z nowym dyrektorem p. Emilią Żak powitało już w nowym lokum. Siedzibą trzech klas licealnych oraz trzech klas szkoły podstawowej) stał się wyremontowany i zaadaptowany budynek po spółdzielni KODIM. Dokonując uroczystego otwarcia nowej szkoły Kurator Grażyna Tomaszewska życzyła młodzieży, by „codzienne chodzenie do takiej szkoły było samą przyjemnością” i by stworzyli „tradycje liceum, jakiego w województwie dotąd nie ma”. Burmistrz Eugeniusz Jakubiak pogratulował uczniom, którzy „przed rokiem odważyli się pójść do szkoły, której jeszcze nie było”.
16 września 1994 roku gościliśmy dyrektora szkoły w Emden. Wizyta ta zapoczątkowała wieloletnią, trwającą do dziś wymianę młodzieży z naszych szkół, co bardzo pomogło w poszerzeniu znajomości j. niemieckiego naszych uczniów. Duże zaangażowanie nauczycieli j. niemieckiego – p. Sabiny Osińskiej i Anny Choińskiej.
W 1995 roku ukończono budowę dużej sali gimnastycznej wraz z funkcjonalnym zapleczem – szatniami i łazienkami, oraz zagospodarowano dziedziniec wewnętrzny.
Począwszy od 1995 roku przez
ponad sześć lat szkoła realizowała program współpracy z Amerykańskim Korpusem
Pokoju (AKP). Poprzez tę współpracę stworzono dla młodzieży dogodne warunki do
otwarcia się na świat. Doceniając rolę znajomości języków obcych, potrzebę
kontaktów międzyludzkich i kontaktów międzynarodowych we współczesnym świecie
dyrektor Emilia Żak pozyskała do pracy w szkole w charakterze nauczycieli języka
angielskiego wolontariuszy AKP:
Laurę Burns z Denver - Colorado (1995-1997),
Leslie Hess z Huston -Texas (1997-1999)
Lindsey Rosenberg z Livington -New Jersey (1999-2001).
W warunkach braku odpowiedniej
ilości nauczycieli języka angielskiego było to bardzo praktyczne, funkcjonalne i
oryginalne rozwiązanie. Realizując program współpracy z AKP i tworząc sprzyjający
klimat pracy w szkole młodzież pokonywała uprzedzenia i bariery językowe i starała
się rozwijać swoje kompetencje językowe na coraz wyższym poziomie. Dobrze ten proces
można było zaobserwować w czasie wspólnych wyjazdów turystycznych, rekreacyjnych oraz
podczas codziennego życia szkoły. Amerykanki tworzyły liczne grupy konwersacyjne,
organizowały imprezy z okazji święta Halloween, przygotowywały inscenizacje teatralne
z okazji Święta Dziękczynienia. Prowadziły też dodatkowe lekcje na temat kultury,
literatury i historii amerykańskiej, wprowadzając uczniów w tematykę związaną z
realiami obyczajowymi, społecznymi, kulturowymi i geograficzno-przyrodniczymi Stanów
Zjednoczonych Ameryki. Wizyty przyjaciół pracujących u nas Amerykanek sprzyjały też
nawiązaniu bliższych kontaktów z innymi Amerykanami przebywającymi i pracującymi w
Polsce.
Ważnym elementem pracy amerykańskich nauczycieli była inicjatywa
nawiązywania korespondencji z młodzież amerykańską. Dużym przeżyciem dla naszych
uczniów były przygotowania i udział w prowadzonej w języku angielskim, organizowanej
corocznie symulacji obrad ONZ, imprezy zupełnie anglojęzycznej.
Dzięki stałej współpracy z AKP otrzymaliśmy też z Ambasady USA w
Polsce dobrze wyposażony zestaw programów komputerowych, książek, czasopism i innych
materiałów pomocnych w nauczaniu języka angielskiego.
Praca ochotników nie zakończyła się wraz z zamknięciem programu
Korpusu Pokoju. Umiejętności i pomysły wolontariuszy nadały kierunek zmian w nauczaniu
języka angielskiego i zaowocowały działaniami, które na trwałe wpisały się w życie
szkoły (udział szkoły w symulacji obrad ONZ, kontakty korespondencyjne, przedstawienia
teatralne w języku angielskim).
Działania Rady Szkoły
Od początku istnienia szkoła
mogła liczyć na pomoc i współpracę z rodzicami m.in. w ramach Rady Szkoły. W skład
Rady zgodnie ze statutem wchodzi trzech nauczycieli, trzech rodziców i trzech uczniów. W
dniu 15 października 1992r. odbyło się pierwsze spotkanie wybranej Rady, w skład
której weszli rodzice: Ewa Heydel-Ozimina, Ryszard Biernat i Stanisław Żelazko.
Przewodniczącym wybrany został pan Stanisław Żelazko. W następnych latach w Radzie
działali: p. Grażyna Kral, p. Tadeusz Durzyński, p. Tadeusz Feleńczak, p. Henryka
Bursztynowicz, p. Andrzej Górski. Dużą aktywność i inwencję wykazała Rada pod
kierownictwem p. Andrzeja Krassowskiego (m.in. przebudowa wejścia głównego). Potem
pałeczkę przejęli p. Krzysztof Czerkas, p. Magorzata Malinowska-Grakowicz, p. Janusz
Laskowski.
Rada, we współpracy z dyrektorem i Radą Pedagogiczną, dba o
systematyczne poprawianie warunków nauki, doposażania gabinetów dydaktycznych i
biblioteki, estetykę i funkcjonalność budynku oraz otoczenia szkoły. Pieniądze
pochodzą ze składek rodziców oraz sponsorów. Ze zgromadzonych funduszy finansowane są
nagrody dla najlepszych uczniów, ksero, bieżące środki czystości. Z tego źródła
opłacano również mieszkanie dla nauczycieli j. angielskiego z Amerykańskiego Korpusu
Pokoju.
Wynikiem starań m.in. Rady Szkoły było stworzenie od podstaw
pracowni informatycznej (1994), wyposażenie jej zarówno w sprzęt informatyczny,
niezbędne oprogramowanie, jak również krzesła i stoły komputerowe. Przez lata
pracownia ta poddawana jest systematycznej modernizacji.Dbali o to kolejni opiekunowie
pracowni, zwłaszcza p. Artur Mamet (świetny fachowiec i wspaniały człowiek, niestety
już nie żyjacy), p. Magorzata Urban, a obecnie p. Jolanta Olejniczak.
Nie sposób zapomnieć też o wkładzie pracy p. Anny Bracisiewicz, która oficjalnie jest reprezentacyjną i przemiłą sekretarką szkolną, a nieoficjalnie dobrym duchem Liceum, przyjacielem dla nauczycieli i matką dla uczniów. Wszyscy też znamy i cenimy pracę pozostałych pracowników szkoły, zwłaszcza p. Wandy Kociemby i p. Michała Słabickiego, którzy od początku są związani ze szkoła przy ul. Wrocławskiej i róniez tworzą jej klimat.
oprac. Wioletta Masiuda
Strona Główna